Sidor

lördag 5 januari 2013

Nyårslöfte - inställd


Funderingar kring det här med nyårslöften, tanken är väl att man inte är nöjd med nått som man vill ändra på för att det ska bli bättre och det är ju en bra tanke. Men varför brukar det inte fungera då, kan var så att man ger ett nyårslöfte bara för att det ska man ge för det är tradition, jag har aldrig följt den traditionen bara för att det ger ju mig inget. Om jag vill ändra nått i mitt liv då ändrar jag väl det när jag vill, inte vänta ända till nyår för att ge ett löfte om att jag ska göra det. Känns som det bara är en massa tomt prat, det är nog där skon klämmer också, man vet att något är fel och så ger man ett löfte om att man ska förändra det men man har egentligen inte tänkt igenom det ordentligt, vilket betyder att man inte riktigt vill göra någonting för att förändringen ska vara möjlig utan man tror att det ska lösa sig själv och därför så funkar det inte.

Om man verkligen vill lösa ett problem så måste man lägga en massa energi och tid på det, när man börjar ta tag i ett problem så märker man snart nog att det ligger mer bakom problemet än vad man kan se vid första anblicken, ju längre tid man låter problemet vara dvs. ju längre tid som man inte löser sina problem ju desto svårare blir de att lösa. Men det är aldrig omöjligt om man verkligen vill förändra något, tid, energi och vilja är 3 viktiga saker som behövs. Oftast om man låtit problemet växa sig för stort så kan det verka omöjligt att lösa det för att energin inte räcker till, eller om man är sjuk så saknas det också energi. Det är därför tiden är så viktig, om man verkligen vill lösa problemet så har tiden ingen betydelse då det är värt varenda sekund när man väl har löst det och det är därför viljan är så viktig också. Glöm inte bort att du är värd att satsa på, det finns bara en av dig och du är unik och du duger som du är.


Jag har gått ett steg längre än att ge ett nyårslöfte med att göra en "Mind Map" där jag ritat upp aktiviteter som ska hjälpa mig må bättre men också se till att jag är mer medveten om vad som sker omkring mig, till stöd för att jag det verkligen ska fungera så har jag gjort en 
"Uppföljning- Må bra -veckolista", kanske är det något för dig att prova, gör om dem så att de passar just ditt syfte med dem (se min Mind Map & Veckolista som ett exempel bara), är det inte så kanske du kan komma på något annat som hjälper dig att lösa dina problem. Kom gärna med frågor kring det här eller förslag på sådant du tror kan hjälpa till att lösa problem som man har.




Jag använder mig dagligen också av 3 verktyg, du kan läsa om det i tidigare blogg inlägg: "Dörren öppen men är fortfarande utelåst", ska även börja använda ett 4:e verktyg som också står med där. För att få ytterligare hjälp att hitta lösning på mitt problem så söker jag i mitt inre genom att meditera, om man inte är van så ska man nog börja i en meditationsgrupp för att lära sig hur man ska gå tillväga, jag är ingen expert på det området då jag gör det på mitt eget sätt så jag kommer inte gå in närmre på hur man går till väga. Såg i tidningen att Kyrkan ska ha en meditations pass den 10 januari bara ett par kvarter ifrån där jag bor kl. 12, funderar på att gå dit för att se om det är något för mig och fråga om det är något de kommer ha regelbundet.


Själva uppkomsten till mina tankar om nyårslöften berodde på att vi hade en diskussion (i en grupp på FB) om varför man alltid hoppas att året som kommer ska bli bättre än året innan, frågan som ställdes var om 2012 var så himla dåligt och även året innan osv. då vi hoppas samma sak år efter år.  Jag tror att många går omkring och mår dåligt idag, stress är en väldigt vanlig orsak, liksom dålig ekonomi mm. I dagens samhälle så umgås man inte som man gjorde förr, idag sitter vi hemma var för sig och ”pratar” och skaffar oss vänner på nätet fast man aldrig sätts förut, men ändå tror jag att man kan hjälpa varandra genom att lyssna, stödja och ge råd på distans. Jag hoppas att det jag skrivit här kan hjälpa någon liksom det har hjälpt mig, glöm inte bort att ta hand om er och era nära och kära, kramiz. <3




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar