Sidor

fredag 25 januari 2013

Min inre styrka växer med mina insikter

Jag börjar se min inre styrka eller snarare jag känner av den, den håller på att växa vart efter mina insikter om mig själv ökar. Mitt självförtroende ökar, frågan som dyker upp i mitt huvud är vad jag kan göra med den mer än vad jag hittills har gjort. Känns som om jag bara har skrapat på ytan av min potential av vad jag kan klara av, jag behöver veta mera och frågan är hur jag får reda på det.

Jag fortsätter jobba på i samma stil som jag gjort de senaste månaderna, låter mig inte påverkas negativt av yttre påverkan, när jag behöver guidening så mediterar jag så jag i lugn och får svaret på vad jag ska göra härnäst eller vad jag behöver ändra på för att jag ska nå dit jag har tänkt mig. Jag tror att skriva ner vad jag är bra på respektive dålig är också en bra idé, nyttan av det är att jag kan utnyttja mina egna resurser bättre liksom att jag öva upp de egenskaper som är dåliga.

Det som jag behöver göra nu är att sitta och tänka ut vad jag vill jobba med och på vilket sätt, men det sista vet jag, jag vill helst jobba på mitt eget sätt så starta eget skulle vara det bästa altenativet men sen beror det på vad jag ska syssla med så kan jag behöva lite arbetslivserfarenhet inom ämnet innan jag startar eget, ett bra alternativ kan vara praktik.

Jag har redan minst 2 starta eget idéer som jag ska kolla upp så det gäller att jag börjar med det snarast. Jag behöver byta yrke då min skadade axel gör nog så att min murarkarriär måste ses som avslutad, så jag skulle behöva kontakta rehab för att kolla vad de kan hjälpa mig med och jag kanske även behöver ha ett möte med AF, F-kassan och någon från vården, rehabsköterska eller läkare.

I övrigt så är det något som stör mig, känns som om inte jag kan lite på alla omkring mig, jag vill så gärna tro gott om alla men det är tydligen för mycket begärt. Men vetskapen om det gör det ju lättare för mig att from nu tänka mig för vad jag säger och skriver, men samtidigt så tänker jag inte styras till någon annans fördel gentemot andra liksom jag inte låter mig tystas då jag står för vem jag är och mina synpunkter. Om det stör någon så är det ju upp till dem, jag har insätt att vi är alla olika och det är okej att vara det så länge man respekterar varandra, då finns det heller inget att bli arg över eller bli besviken på någon annan för det.

Mina 5 verktyg som jag använder mig dagligen av och som jag nämnt i tidigare inlägg ex. "Insikterna efter stormen" hjälper mig att hålla fokus på det som är väsentligt, jag har även lästa några av mina gamla inlägg som också har hjälpt mig hålla fokus, en av dem är ett av mitt första inlägg "Hur vänder man det negativa till något positivt" och även mitt andra inlägg "Kärlek" som är viktigt att tänka på det när gäller allt i våra liv. För om vi ser allt med kärlek i åtanke i alla situationer så blir livet helt annorlunda, jag har också läst "Självförtroende" som är viktigt att ha när man ska ta beslut om sitt eget liv och det är inte så svårt att få det om man hela tiden gör saker och ting på ett sätt som passar mig som person och när man lyckas med det man tänkt sig så ökar självförtroendet. Jag har även gått in och läst inlägget Vän som är viktigt att ha klart för sig vad som är viktigt för mig, jag har hellre några få vänner som jag kan lita på en massa vänner som jag inte kan lita på, dessutom så har läst om "Kritik" som är bra att kunna klara av för att det inte ska tas på fel sätt, hur man ska bearbeta kritiken till något positivt istället.

Jag tycker verkligen jag har hittat mig själv, det är viktigt att lyssna på sig själv, att vara sin egen bästa vän ger som ringar på vattnet som sprider sig till alla vänner omkring mig och sprider även kärlek till dem som ännu inte har blivit mina vänner. Att vara medmänniska är viktigt för mig, men man får inte gå för långt så man glömmer bort att sköta om sig själv, mår inte jag bra så kan jag heller inte hjälpa någon annan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar