Sidor

torsdag 10 januari 2013

Lägesrapport – Mind Map och ”Må Bra – listan”

Nu har det gått 1 vecka sen jag började med min "Mind Map" och "Uppföljning- Må-bra-Veckolista", första dagen gick det rätt bra men sen vart efter dagarna gick så kändes det som att jag vart tvungen att göra dem, ner det gått 3-4 dagar så var jag nästan beredd på att slänga allt i papperskorgen (ge upp som man brukar göra när det inte funkar som man har tänkt sig) då jag upplevde alltihop som ”måsten” och det är aldrig bra.

När jag satte mig ner i lugn och ro för att gå igenom varför det inte funkar så kom jag fram till att jag har blivit påverkad av yttre faktorer och som stressat mig som inte har med det här att göra men effekten av att jag fått mindre tid över till att göra mina aktiviteter gjorde att pressen blev för stor att jag glömde bort syftet med dem ”att må bra innerst inne”.

Senaste dagarna gläds jag istället över de aktiviteter jag hunnit med och inriktat mig på kvaliteten på dem, jag har lagt ner den tid som behövs för att ge den effekt jag vill ha av dem, kvalitet går alltid före kvantitet.

Det är ju så vardagen ser ut, vi har inte alltid tid över till annat en alla ”måsten”, men om strävar efter att lägga tid på någon av mina aktiviteter för att bryta det negativa som alla ”måsten” för med sig så ger det något positivt tillbaka istället. Ställa sig frågan ”om jag verkligen behöver göra dessa ”måsten” just nu och istället göra någon aktivitet som ger mig glädjen och lusten åter, är man glad ända in i själen så blir alla ”måsten” en baggis, göra aktiva val vad jag ska göra inte vad jag måste.

När det känns som tyngst så brukar jag tänka ”vad kan jag hitta på för bus idag?”, att göra något ”galet” kan även göra någon annans dag, glädjen sprider sig som ringar på vattnet. Glädje = Kärlek 



Delmål och slutmål
  • Att glädjas över mina framsteg
  • Se vilka effekter de ger mig när jag gör mina aktiviteter för att få en sporre att fortsätta med dem för vad de ger mig och inget annat.
  • Öppna ögonen för vilka alternativ de ger mig.
Slutmålet är att finna glädjen över vem jag är, vad jag har och vad jag åstadkommit och vara stolt över det. Att finna livsglädjen i allt omkring mig.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar