Sidor

måndag 14 januari 2013

Det styrande ljuset

Jag skrev om det styrande ljuset i mitt blogg inlägg: "Skyddsängel" och vill här gå in och försöka beskriva vad jag menade med det och även ge förslag hur man gör för att stoppa den. Det är egentligen inget ljus för det är inget du egentligen kan se utan är mer en känsla, jag ville beskriva något som är starkt och något man kan se så blev det ordet ”ljus” och eftersom som det vill styra oss mot vår vilja så blev det ordet ”styrande” tillsammans blev det ”det styrande ljuset”.

Det försöker få oss ur vår inre balans, vi blir hela tiden bombarderad från alla möjliga håll vad vi ska tycka och tänka, ifrån olika medier, folk vi möter, reklam och olika organisationer etc. Är vi inte helt i balans med oss själva så kan vi lätt bli påverkade mot vår vilja, jag tror många inte tänker så mycket på det då det sker redan från det vi föds.

Man uppfostras efter sina föräldrar tankar om vad de tycker är rätt och fel, efter vad de själva har lärts sig genom sin uppväxt och vad andra tycker. Det är redan där det kan bli fel ifrån början då de själva kanske har lärt sig fel, för det går i arv om ingen ifrågasätter det man lärt sig är det som är bäst för individen själv och det är ju inte lätt när det är så djupt rotat. Det här fortsätter i den traditionella skolan som inte ser till individens bästa, utan man följer en mall vad barnen ska lära sig.

Medan vi växer upp så kan man känna av den där känslan att det är något som inte stämmer, vi ska stoppas in i fack för att det ska vara lättare att förstå sig på en eller styrs av andra för att passa deras ändamål och om man då inte står upp för sig själv för den man är så kan det lyckas. Men vart efter vi växer upp och vi blir vuxna så blir vi så vana med det att man helt enkelt glömmer bort den där känslan även om den ligger där och mal och ibland dyker upp till ytan lite då och då, men eftersom vi inte vet vad är så nonchalerar vi bort den trots att man kan må väldigt dåligt av den.

Det är inte förrän man går in i sitt inre för att ta reda på vem man egentligen är som man kan upptäcka den, när man väl vet vem är och vad man står för så kan man stoppa den för man känner igen den och man vet vad den kan göra för skada. När man är i balans med sitt inre så sköter det här sig själv så det är inte något man märker av annat en att den konstiga olustkänslan är borta. Man är helt enkelt fri och när man är det så ska man använda den förnuftigt, när jag blir ifrågasatt för mina egna val eller åsikter så behöver man inte bli arg eller försöka få den andra parten att tycka som jag, för det är okej att tycka olika och då finns det ingen anledning att bli arg även om den andra blir det för den ilskan är bara en reflektion av den andras inre konflikt och har inget som helst med mig att göra.

Jag ser snarare det som en möjlighet att utvecklas då man är olika, för även om man tycker olika så kan det finnas saker man kan lära sig av varandra och det kan man bara göra om man respekterar varandras åsikter. Även av konflikter kan man lära sig mycket, men detta kan bara ske om man är i balans med sitt inre jag. Det är när parterna inte kan respektera varandras åsikter som det inte går att lösa eller då någon har en inre konflikt, vad det hela egentligen beror på är att man glömt bort att det är okej att vara olika så länge man respekterar varandra.

Vi kan också påverkas av hur vi mår psykiskt eller fysiskt då det gör att man inte är på alerten, även åt andra hållet då man kan må så illa av detta, det blir till en ond cirkel. Så det är väldigt viktigt att sköta om både sitt inre som sitt yttre må ende och då menar jag inte utseende mässigt utan det är att sköta om den fysiska delen som består av rätt kost och motion.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar