Sidor

måndag 25 mars 2013

Att hitta sina hjälpmedel/verktyg för att hitta rätt på sin livsstig



När man har det jobbigt att hitta rätt i livet och allt känns tungt och man känner sig väldigt vilsen när det nu må vara i livet, då är det rätt tidpunkt att sätta sig ner och ta reda på vad man egentligen vill med sitt liv. Nu är det inte så enkelt som det kan låta, men om man låter tiden ha sin gång och lita på processen hittar man rätt till slut. Jag själv har läst artiklar på nätet, läst böcker som jag lånat på biblioteket, jag har gått med i grupper på FB som är likasinnade. Där har jag kunnat fråga mig fram efter vad som kan hjälpa mig, sen har provat om de har funkat för mig, vi är ju alla olika så man måste hitta sitt eget sätt att hitta sig själv i all sin röra och sen finna sin egen lilla livsstig.

Jag tror jag vet varför så många är så vilse i dagens moderna samhälle, kraven och stressen är så stora på oss, det börjar tyvärr redan på dagis och i skolan att man faller in i ett system där alla ska gör lika och förväntas av oss att det bara ska fungera och det funkar ju inte i längden då vi är olika individer med olika egenskaper och färdigheter. Man följer någon annans dröm, någon annans livsstig, man kan lära sig av andras erfarenheter och av det plocka de bitar som passar mig för det är ju inte säkert att alla pusselbitar passar just mig.

Sen fortsätter man leta vidare tills man har hittat alla bitar som gör att jag har klart för mig vad jag vill göra, sen är det dags att göra slag i saken och följa sin livsstig och det är inte heller lätt alla gånger då det skiljer sig betydligt från det liv man är van att leva efter, så det kännas väldigt skrämmande då man inte har något facit vad som är rätt eller fel och ingen som du kan frågan förutom dig själv vad som är bäst för dig själv. Man måste helt enkelt lita på sig själv, varför det är så skrämmande är att man inte är van att lita enbart på sin egen förmåga, man är så van att följa alla andra där svaren redan finns men det är också spännande då man växer som människa vart efter man lär sig mer om sig själv och upptäkten av alla sina egenskaper.

Men om du känner i ditt hjärta att det är fel svar för dig som du får av andra, då ska du lyssna på ditt hjärta för det har aldrig fel och det kräver visserligen mycket arbete av dig, men att inte leva fullt ut är ingen dans på rosor heller då man går och mår dåligt av det. En av mina verktyg för att hitta mina svar är meditation, men det är inte någon traditionell meditation jag använder, jag har provat på den en gång för länge sen så jag vet skillnaden så jag är ingen expert på det.

Så om du vill veta mer om det fråga någon annan än mig, har tankar på att gå på meditation som ges av kyrkan hemma hos mig en gång i veckan och som jag förstått av informationen så är det inget religiöst inblandat som jag inte är intresserad av utan enbart av att meditera. Medan jag letade svar om mig själv så upptäckte jag med några vänners hjälp att jag redan har en väldigt avancerad kunskap att nå mitt inre på.

Jag går inte in på detaljer här då en del vill prova mitt sätt och det är inte att rekommendera då man måste ha väldigt stor självkännedom innan man provar på så avancerade saker. Vad som är rätt eller fel för dig är bara du som kan svara på det, är du osäker på vad du ska välja prova på lite olika först för att se vad som passar dig.

Ett enkelt sätt är att koppla av bara eller ett sätt att få komma bort ifrån vardagen är att ta sig tid att bara slappna av. Gå in och sätt dig eller helst lägg dig ned på en säng för att kunna slappna av bäst i ett rum och stäng dörren och säg till övriga familjemedlemmar att du behöver lugn och ro en stund och be dem vara så tysta som möjligt under denna korta tid, blunda och andas lugnt och i jämn takt och slappna av i hela kroppen (känn dig avslappnad i nacke och axlar) tänk inte på något alls (det är den svåraste delen att lära sig).

Att ta en Power Napp som är på 5-15 minuter hjälper mycket mer än vad man tror. När jag känner mig stressad gör jag det här sittande lite varstans var jag nu är någonstans, det hjälper mig väldigt mycket om jag behöver koncentrera mig längre stunder att göra detta före och efter eller om jag inte mår bra av olika anledningar. Det här är något jag kommit på själv, finns säkert någonstans att läsa om liknande sätt att slappna av på, mig har det hjälpt väldigt mycket, prova på och hitta ditt sätt som passar dig att må så bra det bara är möjligt utan att använda en massa läkemedel som man kan bli beroende av och ge dig biverkningar.

Denna metod ger inga biverkningar (kan bli lite trött, men ger efter ett tag dig mer energi), det ända som händer är att man mår jätte bra efteråt eller så händer inget alls, vad det beror på att man inte får den effekt man vill ha av den kan bero på olika faktorer så som, slappnar inte av helt, tankar som stör eller att man helt enkelt inte tror på det man gör. Du har inget att förlora på det här, för det hjälper mer än vad man kan tro så pröva på det och få ett bättre liv på köpet (gratis). Som du kanske förstår så kan man genom att slappna av på detta sätt få svår på saker om sig själv (funkar så för mig i alla fall), ett annat som funkar för mig är att gå ut i naturen och njuta av dess skönhet i ur och skur och årstider, vad som passar dig att hitta dina svar på är bara du som vet men här var ett par sätt som funkar för mig, prova på om du vill och se vad som passar dig bäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar