Sidor

fredag 27 juli 2012

Dagens samhälle

Idag så finns det många som känner frustation och ilska av en eller flera anledningar, ångesten och paniken sprider sig utan att man kan göra något åt det kan det kännas som ibland. Det vi inte får glömma att man inte är ensam, det är många som kämpar idag med samma känslor i det hårda samhällsklimatet som nu råder, det gäller att hitta sitt sätt att komma ur den känslan för annars förgörs man inifrån. Att förändras och hitta sig själv och vad man vill göra med sitt liv tar tid, men det är det värt i slutänden, så låt det ta den tid tar och njut så mycket du kan på vägen för även om det smärtar ibland så är förändringen av sig själv av att bli så bra man kan bli är en väldigt skön känsla.

Ibland kan det kännas som om vi inte passar in i ett samhälle där bara den starkaste överlever, men ett samhälle utan medmänsklighet, rättvisa och kärlek är inget samhälle någon egentligen vill ha. Alla människor har rätt att få vara som de vill så länge man inte gör någon annan illa, om vi som är känsliga ger upp så kommer världen gå under helt. Det är tyvärr det som händer i vårt samhälle idag där fler och fler hamnar utanför, sen undrar folk varför det finns så många hemlösa i vårt moderna samhälle. Alla är så upptagna av sig själv idag så man glömmer bort alla omkring sig, visst är det bra att lägga tid på sig själv ibland men om de flesta slutar att bry sig om andra så får vi ett samhälle som är så hårt som det är idag.

Idag är prylar viktigare än att umgås på riktigt, många verkar fly från verkligheten vilket är synd tycker jag. Fler och fler människor sitter hemma ensamma, men de tror att de är sociala då det snackar med sina vänner över internet eller mezzar med mobilen, men innerst inne så är de ensamma och mår jätte dåligt. Jag trivs inte med många människor som jag inte känner, men är det några få i taget så går det bra. Om jag fick välja så skulle jag vara mycket mer med släckt och vänner, så som man gjorde när jag växte upp. Visst att bli påtvingad att umgås är ingen bra lösning heller, men jag tror att alla människor kan om de vill hitta en lösning som kan passa så länge viljan finns.

Men idag så verkar det inte finnas varken tid eller vilja till att göra det vilket jag tycker är väldigt tråkigt. Om man tänker lite större i samhället så för dem som styr i toppen är det enklare om alla tänker lika dvs. samma som dem, men jag älskar att folk är olika för det gör att jag kan lära mig av andra liksom jag kan lära ut till andra, om alla tänker lika så slutar vi att utvecklas som människor och då dör vi inombords och det är det sker nu och det knäcker många. Om de inte dör på kuppen så hamnar de utanför samhället, det är därför samhället ser ut som det gör idag. Allt fler som måste ta lugnande medel för att klara sin dag, fler och fler som skär sig eller i värsta fall tar sina liv.

Det som smärtar mig mest är när det drabbar de unga som har hela sitt liv framför sig, men som inte orkar med allt som händer runt omkring dem. Det är dags att sätta ner foten och bromsa innan det är försent, jag själv bryr mig inte om vad andra tycker vad jag ska göra med mitt liv även om det blir svårare och svårare då jag som människa är i grund och botten en väldigt social person inte får träffa mina närmsta så ofta som jag vill eftersom jag av respekt till dem låter dem vara ifred. Ingen annan kan leva någon annans liv, därför kan heller inte lyssna på de som vill ändra mig till att bli dem. Mångfald är det som är lösningen på dagens samhällsproblem, så kämpa vidare trots att det ibland känns hopplöst, för alla människor har samma värde. Utan dig så blir världen ännu sämre, glöm inte bort att ta hand om dig, dina nära och kära för kärleken är stark.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar