Sidor

söndag 3 juli 2016

Mindmap 2016 – Nöjd


Då var den äntligen klar för att visas upp, jag började skissa på den redan i mitten av december förra året och tanken var att den skulle kommit med i bloggen i januari i år, men den har liksom aldrig blivit riktigt klar, den har fått utvecklats i sin egen takt, men jag har levt efter den sen dag 1, den är som livet självt en process. Den sista pusselbiten var själva bilden, som jag rita lite snabbt sent igår kväll, den är en summering av det jag vill göra just nu och det jag gör just nu. Den är skriven till mig, men jag hoppas ni kan förstå större delar av den, det som är den stora förändringen mot den gamla Mindmapen från 2013 är att jag skrev ned så mycket mer detaljer den här gången, då allt är en process som är i ständig rörelse och det är därför det har varit svårt att få ned något konkret på pränt då allting ändras hela tiden och det är därför bilden av det hela var så viktig att få till. Nyckeln till alltihop är att hänga med i förändringarna, för att få ihop sitt liv måste man kunna följa med i svängarna oavsett hur fort det än går, själva processen är som en egen levande organism. Håll till godo…

Nöjd


  • med vad jag gör
  • med vad jag åstadkommer
  • inte om jag inte är det
Ta reda på det jag behöver göra för att bli helt nöjd med tillvaron och med mig själv, sen se vad det är jag åstadkommer för mig och alla omkring mig. För jag tror på att inverkan ger effekt i det långa loppet, att om jag gör något gott för mig själv så går det som ringarna på vattnet, det sprider sig till något större än bara mig själv och kan ge andra något också J
Sluta ljuga för mig själv. Är jag inte nöjd då ska jag inte låtsas som jag är det, det mår jag bara dåligt av. Istället ska jag ta tag i det jag inte är nöjd med, utan att göra så stor affär av det.
Rita en Mindmap med rubrikerna (fet stil):
·         Kost: Tänka på vad jag äter, skriva i min kostdagbok för att hålla koll på vad jag äter, för om jag ser vad jag stoppar i mig så jag kan ändra på det jag äter som är fel för mig. Bli mer medveten vad det är jag äter, så blir det lättare att sluta med det som är fel. Därför är jag tuffare mot mig själv, komma ihåg varför jag gör detta. Jag vill leva så länge som möjligt så att jag får vara med så länge som möjligt med min fru och min son, kanske även hinna få se barnbarn växa upp, vem vet hur länge vi lever men i alla fall göra så mycket som möjligt för att leva så bra och länge jag bara kan. Jag börjar äta mer proteiner för att bygga muskler istället för fett och socker. Verkligen se vad som kan hända om jag inte sköter mig, risken för att få hjärtinfarkt ökar om jag inte äter rätt.
·         Vikt: För att hålla vikten är det viktigt att jag håller reda på vad jag äter, jag väger mig varje fredag då det är den dag som jag började väga mig första gången för att kunna jämföra med vecka för vecka att håla koll på vad jag väger, skriver ned det i min viktdagbok där jag skriver in min vikt och mitt midjemått som jag mäter här hemma, för då kan jag hålla koll på om jag är på väg upp eller ned i vikt (viktigt för min egen moral). När jag ser att jag går ned i vikt är allt som ett ska, annars måste jag se över vad jag äter, äter jag rätt så måste jag minska portionerna, för om jag inte går ned i vikt när jag äter rätt kost så beror det på att jag äter för mycket i förhållande till vad jag gör av med.
·         Livskvalité: Göra så gott jag kan för att må så bra jag bara kan, det viktiga här i livet är vad jag har, se bortom det jag inte kan göra och se vad jag kan göra istället. Gör det som får mig att må bättre hellre än att bara inrikta mig på alla måsten, men istället för att må dåligt av att inga måsten inte blir gjorda så gör jag en lista över vad som behöver göras, så kan jag beta av dem en och en. Istället för att sitta och slötitta framför Tv:n så kan jag göra saker som är roligare eller hjälper mig att må bättre, för att sitta och göra inget mår jag bara dåligt av. Ta en kvällspromenad eller vad som helst som är bättre än att sitta och glo på dumburken som inte ger mig något bra alls. Börja använda CPAP maskinen på nätterna så att jag får tillbaka mitt syre, tror att många av mina problem försvinner då, dessutom så får jag tillbaka min ork och lust. Utan orken och lusten kan jag inte göra som jag vill, inte heller leva som jag vill.
·         Träna: Jag tränar tre gånger i veckan på gymmet, måndagar, onsdagar och fredagar. Tanken är att jag börja simma igen för att få så varierad träning som möjligt, vet inte om jag ska göra det efter träningen, men om inte annat göra det på helgerna. En sak som är väldigt viktigt när det gäller träningen, jag tränar bara när jag mår bra och även i kroppen då jag har skador som ibland inte mår bra om jag tränar, annars lägger jag om träningen så jag bara tränar de delar av kroppen som jag mår bra i just då, för om jag inte lyssnar på hela kroppens mående hur ska jag annars kunna må bättre? Jag har tidigare lagt om träningen genom att dela upp det i olika pass, kort sagt, över och underkropp. Gör övningar på de delar av kroppen jag har skador i varje dag (före jag går till jobbet). Likaså stretchar jag varje morgon innan jag går till jobbet, även innan jag går på promenad på jobbet, men det vore inte helt fel om jag gör det innan kvällspromenaden också. Varför detta är viktigt beror på att jag mår bättre av det helt enkelt.
·         Framtid: Se över vad det jag behöver göra för att få det som jag vill, här handlar det om vad jag kan göra för att få ett jobb som jag kan utföra och som jag kan leva på och som jag trivs med. Kolla upp om jag behöver studera för att få det jag vill, fixa i så fall medel till det. Ta reda på vad jag helst vill göra och med mina förutsättningar, vill väldigt mycket då jag kan väldigt mycket men är något begränsad av mina skador. Det är viktigt också att se till att balansen i mitt liv bibehålls, mitt mående måste vara i första rummet för annars blir det inget bra i slutänden. Pengar är inte allt, för om jag jobbar ihjäl mig så har ingen nytta av dem i alla fall.
·         Möjligheter: Förverkliga mina drömmar, börja tro på mig själv igen, jag har så mycket kunskaper och bra egenskaper som jag idag inte använder för att jag har slutat tro på mig själv. Innerst inne vet jag att jag är bra på mycket, dags att börja visa min bästa sida, sluta tycka synd om mig och börja leva istället. Samtidigt ska jag bli snällare mot mig själv, jag ska bli min bästa vän, för utan min bästa vän så kommer jag ingenstans utan jag går omkring och mår dåligt utav det. Se mina möjligheter och ta vara på dem, gör det bästa av det jag har.
·         Nöjen: Ha roligare som ex. bowla, gå på bio och spela spel (analogt). Vad som helst som får mig att le, livet är för kort för att slöas bort på att ha tråkigt. Ett gott skratt förlänger livet, så om jag skrattar flera gånger varje dag, hur gammal blir jag då? ;-) 
·         Meditation: Börja slappna av mer och få kontroll på min meditation, göra det på dagen när jag inte är så trött, idag gör jag den innan jag går och lägger mig och det funkar inte för jag somnar istället. Vill gärna ha bra kontakt med mitt inre, för jag vet av erfarenhet att jag behöver det för att må bra. När jag har bra kontakt med mitt inre så vet jag när jag är på rätt väg, har lättare att veta vad jag ska ta för beslut så det blir rätt.
·         Planera: Så att jag slipper all stress, det behöver inte alltid hamna på pränt, huvudsaken är att det jag behöver ha gjort blir gjort så att mitt liv flyter på i lugn och ro J
Glöm inte bort att ta hand om dig, dina nära och kära är ett av mina motton.
Ha det så gott du bara kan och ge dig själv de bästa möjligheter du bara kan för att du ska må bra, kramiz <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar