Sidor

söndag 17 februari 2013

Uppföljning-Hälsa-veckolista

Då var den äntligen klar, jag ska använda den som komplement till min "Mind Map-Hälsa-2013" där jag skriver i streck eller bokstäver som förkortningar vad jag gjort, sen under ”Reflektion” skriver jag i mer utförligt vad jag gjort eller vad som hänt. Jag tror att genom att få ner allt på papper gör att jag ser problemet tydligare, vilket hjälper mig att se vad jag ska göra för att jag ska lyckas ändra på det som är fel, så att jag kan leva ett hälsosammare liv.

Det funkade riktigt bra när jag gjorde "Uppföljning-Må bra-veckolista" till min "Mind Map 2013", skillnaden här är att jag markerat de 3 dagar (måndag, onsdag och fredag) efter Kost då det är de dagar jag ska väga och mäta mig (i navelhöjd runt magen) tyvärr så syns inte markeringarna så bra, försvann i scanningen men det gör inget då det visar principen på hur den ser ut. Jag har gjort den i Excel för att få till rutorna, det går säkert göra i Word eller liknande program men jag tyckte det var enklast att göra så här.


Här är en beskrivning under varje rubrik jag vad jag ska göra där.

·         Kost
I den här rutan ska jag markera antal gånger jag äter om dagen, har lite svårt att följa att jag ska äta regelbundet, detta gör att jag tar igen det på kvällen sen då jag blir hungrig. Under reflektion skriver jag hur det går med det och likaså om jag äter rätt eller fel saker.

·         Vikt/mått
Här skriver jag bara i de markerade rutorna, varför jag ska mäta mig så många gånger som 3 gånger i veckan gör att jag inte kan fuska med maten för då syns det direkt, tycker att det räcker med före och efter helg för då ser jag också skillnaden klart och tydligt om jag fuskat med kosten. Avvikelser och händelser, både positiva och negativa skrivs ner under reflektion och vad jag ska ändra på för att det ska bli bättre.

·         Motion
Markera med bokstäver vad jag gjort i denna ruta, P för promenad, C för cykla och S för simma etc. Tar jag fler promenader under en dag så blir det flera P den dagen, under reflektion skriver jag mer utförligt över min aktivitet, som hur långt och hur lång tid det tog.

·         Vitaminer
Streckar av hur många vitaminer eller mineraler jag tagit i rutan, vilka jag tagit skriver jag under reflektion. Här kan det bli olika under årets gång för att vissa beror på vilken årstid det är, ex. på vintern äter man D3 för att man får mindre av det naturligt från solen då den är för långt bort.

·         Träning
Streckar av hur många aktiviteter jag gjort i rutan, träna axlar, köra träningsprogram och stretcha före och efter motionsaktivitet, vilka aktiviteter jag gjort skriver jag under reflektion.

·         Hjälpmedel
Här markerar jag med bokstavs förkortning, T = Tens, B = Bastu, S = Siduro, L = Liniment, I = Infrarödvärme och V = Värktablett.  Under reflektion skriver jag varför jag tar de olika hjälpmedlen och var jag har värk, skriver också vilken nytta de gör och om de inte gör mm. Det hjälper mig att hitta det som hjälper mig bäst att göra i olika situationer.

Jag kommer även skriva ut det här blogg inlägget och sätta i samma pärm som min Mind Map-Hälsa 2013 (även det blogg inlägget) och Uppföljning-Hälsa-veckolista som ett underlag som jag kan gå tillbaka till och kolla hur saker och ting är tänkt att göras och nyttan med det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar