Sidor

lördag 16 februari 2013

Mind Map – Hälsa 2013


Ja då var den äntligen klar, kanske inte så fint ritad som min "Mind Map 2013", utan den är mer fokuserad på det jag behöver lägga tid på för att ta hand om min hälsa än om utseendet på layouten.

Varför jag behöver lägga mer fokus på min hälsa (kroppsligt) och inte så mycket på mitt inre (själsligt) är att jag har hittat min balans där, så nu behöver jag arbete mer med min kropp istället och samtidigt fortsätta jobba med mitt inre men inte lika intensivt som tidigare då jag vet vad jag behöver göra för att jag ska må bra.

I min Mind Map den här gången har jag skrivit 6 rubriker över vad jag ska ha koll på.

·         Kost
Den här punkten hade jag med i min förra mind map också men jag tycker att jag inte la tillräckligt med fokus på detta viktiga ämne för att jag ska kunna hålla den vikt jag vill ha samt att jag äter sådant som gör mig sjuk, det vill jag ändra på här.

·         Vikt
För att jag ska kunna nå mitt slutmål så lägger jag här upp strategier för nå det, vägning och mätning 3 gånger i veckan, detta gör att jag inte kan fuska med vad jag äter för det kommer synas direkt, mätning är bra att ha när vikten inte går ner som man trott så brukar det synas här istället att man är på väg åt rätt håll och då är det bara en tidsfråga innan det syns på vågen. Man skriver upp delmål för att det inte ska vara lika jobbigt att bara se slutmålet, om man delar upp det så blir det lättare att se att det faktiskt går att uppnå och detta sporrar en.

·         Motion
Att motionera är en viktig del av att må bra, samtidigt hjälper det att hålla ner vikten när man bränner fett, när jag mår bra i kroppen så är det här inget svårt att göra utan det här är utan det här är mer som en sporre när jag inte mår så bra. För det viktiga här är inte hur mycket eller hur långt jag går, cyklar, springer eller simmar utan det viktiga här är att gör något alls. Det är så lätt att bara sitta hemma och tycka synd om sig när man mår dåligt i kroppen, att gå ett varv runt huset/gården är bättre än inget alls och kan göras flera gånger under dagens gång.

·         Träning
Här lägger jag fokus så att jag tränar det jag behöver, träna upp min axlar så att jag kan använda dem då jag har skador i dem, när jag mår bättre så kan lägga upp träningsprogram och följa dem. Stretcha de delar av min kropp innan jag ska iväg på promenad, cykla, springa, simma etc. för att minimera skador, likaså stretcha efteråt som jag oftast glömmer.

·         Hjälpmedel
Här skriver jag upp allt som jag använder för att hålla min kropp så fri från smärta som möjligt, för att kunna se ett mönster vad som är bästa lösningen i olika situationer.

·         Vitaminer
Den här borde egentligen heta vitaminer och mineraler, men jag förkortade rubriken bara. Här skriver jag upp de vitaminer och mineraler jag äter för att jag ska må så bra som möjligt och hålla mig fri från sjukdomar. Det här är det ämne som jag har minst kunskap om när det gäller de här 6 ämnena, jag vet att jag behöver ta lite olika saker beroende på årstid men i övrigt är jag rätt ny här. Så här behöver jag läsa på lite, om ni som läser detta har stor kunskap inom detta ämne så vore jag tacksam om ni delade med er av det till mig.

Sen har jag även lagt till en rubrik som heter övrigt, där skriver jag upp det som jag i framtiden ska skaffa eller göra för att ska må så bra som möjligt, vissa kan sen läggas in under de andra rubrikerna.

Jag avsluta hela Mind Mapen med mitt slutmål för att påminna mig varför jag gör det här, ”Leva längre” kan låta lite banalt men det är en förkortning av att jag vill leva så länge som möjligt för att kunna se mitt barn växa upp och vara med som stöd för honom och även min fru. Nu vet jag att jag inte kan påverka allt men allt jag kan påverka ska jag göra, för jag vet att den livsstil jag har nu minskar mina levnadsår drastiskt. Det är något bra för hela min familj, jag får se min son växa upp och jag är med och hjälper min fru på vägen och det gör mig glad, min son har det stöd han behöver under sin uppväxt och det gör honom glad liksom att jag finns där för min fru vilket gör henne glad. Dessutom om jag kan få med hela min familj på denna resa så kommer vi alla må bra och var glada för det vi har tillsammans, detta är min stora sporre i denna kamp.

Likaså kan ”Må bättre” också låta banalt, det kan lika bra stå ”må så bra som möjligt” och det är något som jag inte har varit så noga med då värk och sjukdomar inte gör det så lätt att alla gånger att uppnå det. Jag tror att detta kan vara en bra sporre att uppnå, då jag tror att om jag kan gå ner till min vikt jag vill ha, äta det som min kropp behöver så påverkar det min kropp mycket mer än vad jag trott. Jag tror även att jag skulle kunna slippa mycket av mina sjukdomar och värk från mina skador om jag kan följa mina 6 punkter, innehållet kommer och kan ändras efterhand om det behövs.

Att "Hälsa" är skrivet i ett hjärta är en symbol för två saker, dels att det är viktigt att tänka på sitt hjärta hälsomässigt sätt och att kärleken är viktig för hälsan och då menar jag till allt och alla, även till sig själv.

Jag kommer även skriva ut denna text och lägga i min pärm med min" Mind Map - Hälsa 2013" och "Uppföljning-Hälsa-veckolista" som jag ska skriva ut och lägga där, den kommer jag att skriva om när den är helt klar och lägga ut den här på min blogg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar