Sidor

tisdag 24 juni 2014

Ny människa/person varje dag.

Jag brukar skämtsamt säga att jag är glad att jag har dåligt minne, jag träffar en ny fru varje dag, då jag inte minns något från dagen innan. Hej vad heter du? Frågar om hennes intressen och vad hon tycker om, lär känna henne på nytt varje dag.

Skämt åsido men lite sanning ligger det bakom detta, jag läste en artikel om att vi byter alla våra celler varje dag, vi är inte exakt samma människa idag som vi var igår, vi är en ny människa varje dag.

Tanken slog mig att om vi betraktade varandra som en ny bekantskap varje dag så skulle vi behandla varandra annorlunda, för oftast är vi snällare mot dem vi inte känner än mot dem vi har oss närmst, varför det är så beror på att vi betraktar den nya bekantskapen med nyfikenhet och med viss försiktighet då vi inte vill göra bort oss.

Men varför vårdar vi inte bekantskapen med våra nära och kära på ett bättre sätt, det känns ibland som om vi tar varandra för givet och då kanske det inte är så konstigt att kärleken till varandra dör ut och att vissa då tröttnar och skiljer sig till slut, det kan vara nått att fundera över.

För visst kan det vara så att en del tröttnar på varandra då man levt med varandra i många år, men om det gått många år sen man först träffades så är vi ju absolut inte samma personer som när man möttes första gången, alla förändras, vissa människor har lättare att hänga med i utvecklingen och andra inte, vissa vill ha kvar det som de hade ifrån början, men då skulle nog en annan har tröttnat för då händer ju inget nytt alls.

Så en tanke som slår mig, jag tror att det är väldigt viktigt att vi lär känna varandra på nytt lite då och då för att hänga med i varandras utveckling, saker som vi tyckte var viktiga förr kanske inte alls är det idag, vad har vi för drömmar, vad vill vi med våra liv? Frågor som borde ställas oftare tycker jag, jag tror på att kärleken kan växa sig stark om vi vårdar den ömt och inte tar varandra för givet.

Så sköt om er och era nära och kära, glöm inte bort att vi bara har ett liv, ta vara på det du har.