Sidor

onsdag 3 juli 2024

Tillägg till SOT

 

Förr lärde jag mig att använda SOT = Stanna upp Och Tänk, vilket har fungerat väldigt bra ända tills nu när mitt hjärta krånglar då jag har lättare att bli uppstressad, det handlar om att få stopp på tankar som inte är bra för mig innan de blir för stora så det inte går att stoppa, jag har rätt nyligen lärt mig ett annat sätt att få stopp på tankarna när inte SOT fungerar och inte heller att tänka på min andningen.

 

SOT= Stanna upp och tänk, när tankarna far iväg och jag känner att det här kan bli svårt att stoppa tänker jag STOPP, sedan tänker jag på hur jag brukar göra för att stoppa i liknande situationer, tänka på att släppa taget om tankarna och bara andas lugnt och komma ner i varv och helst inte tänka på något alls mer än själva andningen ända tills jag är helt lugn och ångesten har släppt.

 

Ha kontroll på djupandningen: Jag ser till att jag andas lugnt och på rätt ställe, långt ner i magen och inte uppe i bröstet.

 

Jag såg ett tips på nätet någonstans om hur man göra för att stoppa ångest, man tar ett finger och sätter det i hörselgången (bara på kanten inte så långt in) och drar lite neråt. Inte för hårt, för det är lite obehagligt, men det gör att jag släpper tankarna på engång vilket gör att jag kan koncentrera mig på att andas lugnt och på rätt sätt, sedan efter ett tag byter jag öra och göra lika dant med andra örat vilket gör att det blir mer symmetriskt obehagligt och samtidigt fortsätter jag tänka på andningen, och så släpper jag örat och bara tänker på andningen tills jag lugnat ner mig helt. Har gjort detta ett par gånger redan och det har fungerat varje gång.

 

Ta hand om er själva och era nära och kära.

//HWK EYE

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar