Sidor

tisdag 1 mars 2016

På rätt spår/väg igen

Vägen kan vara både lång och krokig, den som har tålamod kommer alltid fram.

Livet går upp och ned, kanske det är så det ska vara, men jag har svårt att acceptera det ibland. Men om man tänker efter så är livet så, det är av våra misstag och av vårt kämpande vi lär oss mest utav, men ibland så är det väldigt jobbigt att kämpa på hela tiden när man har svårt att se vart det hela leder till. Man kan ibland tappa tråden, glömma bort vad det är man kämpar för, då är det viktigt att stanna upp och ta en paus så att man hittar rätt igen. Kanske ta sig tid att roa sig lite, för bara kämpa på tar på orken och lusten, får man tillbaka lusten och orken så är det lättare att kämpa på igen och ofta när man tar sig tid att vila så har man lättare att se vad som behöver göras för att komma närmre målet. Så omväxlande kämpa på och roa sig emellanåt är melodin som gäller J  

Jag börjar se ett mönster hur jag ska göra för att mitt liv ska bli så bra som möjligt, jag gör upp en plan och försöker så gott jag kan för att följa den och få den att fungera.

Jag har lagt om min kost, väldigt mycket mer än jag gjort tidigare och det fungerar verkligen, det här var sista pusselbiten som får det hela att fungera. Jag har tidigare lagt om kosten så att jag äter mer rätt men liksom inte helt rätt och det är det som fått hela skeppet att stjälpa tidigare om och om igen, jag ser det nu när jag har hittat rätt - rätt för mig. Jag äter enligt tallriksmodellen, jag äter mycket fibrer, äter ofta men i mindre portioner. Äter mycket frukt och grönsaker, gärna då grövre grönsaker för att få mättnadskänslan.

Slutat med socker, fikabröd, godis och läsk (det är den stora skillnaden som gör att det fungerar). Äter istället mörk choklad, nötter, popcorn (egen poppade ej mikrade) och jag dricker en proteindryck, Bra när man tränar och är sockerfri, men man ska inte ta mer än en om dagen då de innehåller coffein från grönt te. En på fredagen och en på lördagen, proteindrycken heter Cellsius. För att få den energi jag behöver så tar jag en matsked Chiafrön ihop med müsli till Onaka-filen varje dag till frukost.

Jag äter frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och mellanmål varje dag, dvs. 6 måltider per dag. Jag känner inte alltid för att äta något godis, så nu har jag börjat med att ha min cheat meal endast på lördagar, Cellsius dricker jag oftast bara till middagen på helgdagarna, inte på vardagar alltså, bara helg antingen till middagen eller sen till kvällens mellanmål. Men jag måste inte dricka dessa, bara om jag är sugen. Känner jag mig sugen på något så tar jag mig ett äpple, det stillar suget och är inte skadligt om man inte överdriver. Lagom är bäst, som det är med det mesta.

Jag har även slutat med fet godis som chips och salta jordnötter och liknande, det är bättre med torrostade jordnötter och andra nötter utan salt och fett. Socker och fettet har alltid fått mig att må illa, men jag intalat mig att jag ska äta det för att belöna mig, men varför äta det när jag mår så illa av det? Jag har aldrig mått så här bra som jag gör nu när jag slutat med allt socker och fett J

Skillnaden på socker och fibrer är att socker är snabb kolhydrater och fibrer är långsamma kolhydrater, dvs. Snabba är att de inte håller energin upp så länge utan det måste fyllas på hela tiden medan långsamma håller längre tid, dvs. Du blir inte hungrig/sugen hela tiden. När det gäller fett så gäller det att äta rätt fett, inte sluta med att äta fett, fett i sig är också bra för kroppen. Min belöning ligger i att jag mår bättre och att jag lever så länge som möjligt, vilket är ett av mina stora mål här i livet.

Med det här har mycket förändrats förutom att jag nu börjar gå ned i vikt igen, mina smaklökar har förändrats till att känna mer och likaså med mitt luktsinne, jag mår illa av lukten av fett och socker. Det är ibland väldigt jobbigt, men det hjälper mig också att hålla mig borta från dessa J Nyckeln är också att äta med jämna mellanrum för att suget inte ska uppstå, visst det har varit lite jobbigt ibland, men med rätt stöttning så har jag inte fallit dit igen.

Träna och promenerat har jag gjort i flera år, det är inget nytt, men efter över 2,5 års träning på samma sätt har satt sina spår, träna hela kroppen hårt 3 gånger i veckan har skadat min kropp istället för att stärka den som det var tänkt ifrån början. Så nu har jag sen över 1 vecka tillbaka delat upp att träna upp delar av kroppen i olika pass, enkelt uttryckt över och underkropp, men det är lite mer avancerat än så men vi hoppar över det för den här gången.

Lättare vikter, mer repetitioner och flera sett har gjort att jag nu tränar ca. 2 timmar eller mer istället för tidigare 1,5 timma vid varje träningspass. Så jag har gått från att träna 4,5 timma/vecka till 6 timmar/vecka eller mer, men den stora skillnaden är att jag nu är mer vältränad då jag inte skadar mig varje gång, men den stora vinsten är att jag inte har ont efteråt J Jag promenerar oftare och längre, lite som jag gjorde förr J  

Så läget just nu är att jag känner att jag har mer energi och orkar mer, jag känner mig mer positiv och har lättare att se var problemen är och har därför lättare att se lösningar på problemen. Jag har börjat ta tag i vissa jobbiga bitar, jag gillar inte alla dessa måsten, men att låta det förstöra för mig genom att inte göra något åt det är ingen lösning heller, finns några kvar att beta av men jag tar tag i en i sänder så är det snart gjort.

Men att ta tag i mina måsten, tar på mina krafter, så jag gör som med mitt tränande och viktnedgången, sakta men säkert och framåt.  Det finns lite att jobba på fortfarande, jag ska börja med CPAP-maskinen så jag får mer syre på nätterna när jag sover så jag får ännu mer ork och inte är så trött hela tiden. Planen är tagen, jag jobbar på, det ser bra ut så nu gäller det att hålla i samtidigt som jag har roligt på vägen framåt J  

Ta hand om dig och dina nära och kära, kramiz <3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar