Sidor

tisdag 25 augusti 2015

Hitta svaren

Jag har märkt att ju äldre man blir ju mer så söker man svar i en massa frågor, oftast tror vi att andra vet svaren som vi behöver för att må bra, när det logiska är att vi själva sitter inne med svaren.

Ja, för vem vet vad som är bäst för oss själva än vi själva?

Det kan handla om självtillit, vi tror att andra är mycket klokare än vi själva, vi litar kanske inte på våra egna omdömen.

Det kan bero på slöhet, andra har varit i min sits och sitter inne med svaren, varför ska man behöva tänka ut svaret själv när andra redan gjort det.

Man kanske inte vet hur man tar reda på hur jag hittar svaren, kanske inte vet vilka frågor jag behöver ställa till mig själv för att kunna hitta svaren, hur vet jag att det är det som är rätt för just mig?

Rädslan att göra fel, det är en stor grej som många inte klarar av, man är så himla rädd att misslyckas att man inte har en chans till att lyckas.

Det finns ett talesätt: Man måste våga misslyckas för att kunna lyckas.

Och ett till som är rätt bra: Hälften vågat hälften vunnet.

Ja för vågar du inte prova andra vägar än dem du redan provat, så är du dömd till att misslyckas.

Ja, för vad är det värsta som kan hända?

Som min bror brukar säga: Det kan ju inte mer än gå åt helvete, så kör nu. ;-)

Ju mer vi söker svar, ju bättre blir vi på att hitta svaren vi söker, övning ger färdighet.

Man kan höra vad andra har att säga i frågan, men det är bara du som kan svara på om det är rätt för dig.

Man provar sig fram och kommer fram till vad som passar en, genom att känna efter vad som känns rätt.

Ju mer svar jag får, ju mer lär jag jag känna mig själv, sen gäller det att vara öppen för förändring, för att vi alla förändras genom åren och det gäller att kunna hänga med i svängarna.

Känslan man får när man hittar rätt är som att ha vunnit högsta vinsten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar