Sidor

torsdag 13 juni 2013

Lösning på problemet

När man har problem så har man två val till en början vad man ska göra, antingen ingenting alls eller så söker man en lösning på problemet, det första alternativet är inget alternativ för mig då jag vet att man ibland inte kan se lösningen direkt men att ge upp innan man ens att ha försökt är inget för mig. Jag vet väldigt många som fastnar i det första alternativet när de inte kan se någon lösning på problemet direkt, med det valet så kan det komma en massa ångest och man mår väldigt dåligt av det. Man börjar skylla på problemet, det är det som får mig att må så illa som jag gör, men eftersom man själv valt att inte ens försöka så är det faktiskt mitt val som är en del av orsaken också till mitt eget mående. Jag vet att en del har svårt att se det så, när man påpekar att det är ditt val hur du vill må så kan de bli väldigt upprörda och kan säga nått i stil med ”tror du att jag valt att må så här illa med flit? Nej men ditt val har gjort att du mår som du gör, man har alltid ett val mellan olika alternativ hur man ska komma förbi problemet och om inte annat för att må bättre än tidigare.

Kan man inte se alternativen så kan man alltid fråga någon annan, ibland blir man blind pga av problemets storlek, hur man själv upplever det. Det finns ju faktiskt människor som inte ser problemen som speciellt stora då de väljer att söka efter lösningar framför att bli påverkade negativt av problemet. Jaha säger någon då, då har jag bara gjort fel val hela tiden då för jag lyckas ju aldrig med något, nej så behöver det ju inte heller vara, det finns ju alltid saker som påverkar oss utifrån som vi inte alltid kan påverka. Men vi kan välja hur sådant som vi inte har valt påverkar oss och det med de val vi gör i sådana situationer, ex. du kan bli av med ditt drömjobb då ditt företag du jobbar för går i konkurs, antingen så gör du inget eller så söker du efter ett nytt drömjobb. Ja du kanske inte hittar det på direkten, men du tar ett annat jobb istället för att kunna försörja dig medan du söker vidare till nästa drömjobb. Eller så kanske det är dags att starta eget inom ditt favorityrke, eller så kanske du hittar ditt nya drömyrke i en helt annan bransch medan du söker efter ditt nya drömjobb. Alternativen är många om man väljer att söka efter dem, det är bara upp till en själv hur man vill att allt som händer omkring sig påverkar en.

Sen väljer man hur det som händer dig påverkar dig inom dig, för att inte dras med i det negativa som har drabbat en så väljer man när det är dags att gå vidare, för livet omkring dig stannar inte upp det fortsätter på som vanligt. Men ibland är det ok att stanna upp om man känner sig obalanserad inom sig, men när det börjat lugna ner sig inom en så är det dags att gå tillbaks till livet med en erfarenhet rikare för det som händer oss påverkar oss på ett eller annat sätt det är bara vi själva som bestämmer på vilket sätt, hur mycket och hur länge. Allt detta är individuellt, man kan inte jämföra mellan olika individer då vi alla är olika då vi alla har olika livsöden då vi alla påverkas av allt vi möter på vår väg här i livet men kan även påverkas att vi uppfattar saker på olika sätt. Men det är aldrig försent att ändra sig då man förändras som människa genom åren, liksom livet omkring en ändras, ingenting är stilla i universum.

Det finns gånger när ett problem är för stort just då det händer, eller att man inte mår så bra sen innan av olika anledningar och då kan man välja att lösa det senare när man har mer ork, det är bra om man gör det så fort man orkar, för om man inte löser det så kommer det påverka en så länge man inte löser det. En fråga man alltid måste ställa sig är att om det är mitt problem, om det inte är det så skickar man det vidare till den det berör, ibland tar vi på oss andras problem omedvetet och jag tycker det räcker med sina egna eller vad tycker ni?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar