Sidor

torsdag 7 juni 2012

Kritik

Har du svårt att ta kritik, många gånger beror det på hur man mår och om du har lågt självförtroende så hjälper det dig inte heller. Ibland kan felet ligga hos den som ger kritiken, för den kan ju vara helt obefogad, den personen kanske själv inte mår bra av en eller annan anledning som inte alls har med dig att göra. Kritiken mot dig kanske bottnar i att få utlopp för sin frustration och ångest för nått helt annat.

Om det är muntlig kritik, om du tycker att kritiken är obefogad så fråga om du kan få mer detaljer varför personen tycker som den gör. Om personen inte kan svara på det så tycker jag att man inte ska bry sig om kritiken alls eftersom då är den inte genomtänkt, om du får ett svar analysera om felet ligger hos dig eller den andra personen. Om det visar sig att felet ligger hos den andra så är det heller inget att bry sig om, men om det visar sig att det faktiskt kan ligga något i kritiken så lär dig av det och gå vidare. Att erkänna att man har fel är en storhet och om man lär sig av andra är bara berikande att lära sig något nytt.

Om kritiken är skriftlig och den dessutom är anonym och du inte har en chans att svara på kritiken så ska du inte ta åt dig alls, för det gagnar ingen att du gör det. Ibland så tänker inte den som skriver negativt och kanske rent av på ett elakt sätt att den som ska ta emot kritiken inte kommer må bra av det. Eftersom man inte kan ”läsa av” den andra personen som när man står face to face, så är det ju svårt att veta exakt vad den andra egentligen menar alla gånger.

För att man ska kunna jobba vidare så måste man ta det med ro, andas lugnt, analysera kritiken och kom fram till ett beslut vad ska göra med den, när du är klar med den då kan fortsätta med annat för nu är det hela överspelat.

Så det bästa om man själv ska skriva en kommentar om någons arbete eller kurs de har hållit att om man är kritisk, så ska man vara så saklig och tydlig som möjligt och bara ge konstruktiv kritik. Man berättar helt enkelt vad man tycker felet är och föreslår hur man kan göra för att rätta till felet, var öppen för diskussionen som kan uppstå. Att göra någon arg eller ledsen är aldrig bra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar